قطار مسیر راه آهن قزوین به رشت به حرکت در آمد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، با شروع اولین روز از ماه آذر صدای سوت قطار با صدایی ملایم در روی شبکه ریلی مسیر قزوین به رشت به صدا درآمد تا مقدمه ای برای افتتاح رسمی این طرح مهم و ملی باشد.

قطار مسیر راه آهن قزوین به رشت به حرکت در آمد

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای دومین بار در امسال به قزوین سفر کرد تا پس از تشکیل جلسه در ایستگاه راه آهن قزوین با حضور استاندار و نمایندگان مجلس این بار سوار قطاری گردد که قرار است تا آستارا ادامه پیدا کند تا مسیر ریلی ایران به قفقاز تکمیل گردد.

راه آهن قزوین به رشت به طول 164 کیلومتر احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار گرفته است.

امروز پنجشنبه گروهی از بازرسان راه آهن به قزوین آمدند تا در بازدید از این مسیر ریلی شرایط حمل بار و مسافر در این مسیر را از نظر فنی برای آخرین بار آنالیز نمایند تا این طرح برای افتتاح رسمی توسط مسئولان بلندپایه کشوری آماده گردد.

دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور پنج طرح اولویت دار را با عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرحها مسحوب می شد تا اتصال استانهای گیلان و قزوین به وسیله ریل هم ممکن گردد.

یکی از سخت ترین مراحل این پروژه اجرای عملیات پل 55 در این مسیر بود که از روی آزادراه قزوین – رشت عبور می کرد و برای ساخت آن احتیاج به پیگیری های عمرانی جدی و استفاده از مصالح فنی قابل توجه بود.

ارتفاع بعضی از پایه های این پل به نزدیک 20 متر از سطح زمین می رسد که اجرای آن یکی از کارهای فنی بود که توانمندی مهدسان را به نمایش گذاشت.

طـرح راه آهـن قزویـن به رشت بطول 164 کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت160 کیلومتر برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می گردد.

همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استانهای قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

1850 میلیارد تومان هزینه ساخت راه آهن قزوین به رشت

ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال 1385 شروع شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می گردد. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.

خط ریلی رشت - قزوین 52 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد. همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور، به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است.

برای احداث راه آهن قزوین به رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی اجرا شده و بیش از یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز بحدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می گردد.

این خط ریلی تا دوماه آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "قطار مسیر راه آهن قزوین به رشت به حرکت در آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار مسیر راه آهن قزوین به رشت به حرکت در آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید