70هزار اروپایی ایران؛ مهدن تمدن را دیده اند

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، موزه ملی ایران بعد از حدود نیم قرن غیبت در فضاهای فرهنگی هلند، سه ماه پیش با انتخاب گزینشی 196 اثر از 70 نقطه باستانی کشور، این بار ایران: مهد تمدن را در موزه درنتس هلند به نمایش در آورد.

70هزار اروپایی ایران؛ مهدن تمدن را دیده اند

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، موزه درنتس شهر آسن در استان درنته در شمال هلند، باو جود کوچکی و داشتن جمعیتِ کم، به واسطه قدمت بیش از 160 ساله اش، اوایل سال جاری در تفاهم نامه ای با موزه ملی ایران اقدام به برگزاری نمایشگاه موزه ای دو طرفه کردند؛ موزه ای که آثاری از دوره های پیش از تاریخ تا هنر معاصر را نمایش می دهد.

در این تعهد دو طرفه ایران نخست تعهد خود را انجام داد و 26 خرداد نمایشگاهی با عنوان ایران؛ مهد تمدن با نمایش 196 شیء تاریخی از دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره صفوی از موزه ملی ایران در هلند به نمایش درآمدند.

آثار به نمایش درآمده از نظر ایرانی ها آن قدر ارزش داشتند که حتی برخی از آن ها برای نخستین بار از کشور خارج شدند و قدیمی ترین اثر آن را متعلق به غار دربند رشی در گیلان با قدمت بیش از 200 هزار سال عنوان کردند.

به گواه بازدیدنمایندگان ایرانی، استقبال از این نمایشگاه در برخی روزها آن قدر زیاد بوده که برای دیدن آثار ایران باید به صف می ایستادند.

چیدمان خوب نمایشگاه، ویترین های مناسب و آثار مناسب انتخاب گردیده برای نمایش قطعا هر کدام دلیل محکمی برای استقبال گرم هلندی ها و حتی ایرانی های خارج از کشور برای حضور درا ین نمایشگاه بوده است.

به اندازه ای که از زمان افتتاح ایران؛ مهد تمدن تا امروز حدود 70 هزار و 34 نفر از این نمایشگاه در موزه درنتس هلند دیدن نموده اند، در این شرایط قطعا تا خاتمه زمان نمایشگاه در27 آبان یعنی بعد از مدت زمان پنج ماه، این آمار افزایش چشمگیری خواهد داشت، همان طور که دست­اندرکاران موزه پیش­ بینی نموده ­اند تا روزهای خاتمهی بیش از 150 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می نمایند.

196 شیء تاریخی ایرانی، در هفت گالری طبقه بندی گردیده شامل آغاز استقرار در ایران در دوران پارینه سنگی، یک جانشینی و استقرار در روستاها، شهرنشینی، دوره عیلام و ماد، دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران و دوره پارت و ساسانی و دوره ایران و اسلام از 70 نقطه باستانی کشور انتخاب و به نمایش درآمده اند.

مسئولان ایرانی موزه در گزینش آثار برای نمایش در هلند کوشش نموده اند تا بازدیدنمایندگان تصویری عمومی از تمدن و هنر ایران از دوره نو سنگی تا سال های خاتمهی دودمان صفوی به دست آوردند، بنابراین کوزه هایی با نقش حیوانات، زیورآلات، لوح های گِلی به خط میخی و ظروف نقره ای ساسانی با نقش نوازندگان هر یک دوره ای از تاریخ ایران را پیش چشم بیننده می گذارد.

حتی فضای گالری های نمایشگاه بر اساس معماری بازار ایرانی طراحی گردیده است، همان طور که وینسنت فان فیلسترن، سرپرست نمایشگاه پیش از این در مورد فضای نمایشگاهی موزه درنتز برای نمایش آثار ایرانی گفت: مسئولان موزه در کوشش بوده اند تا فضایی برای بازدیدنمایندگان پدید آورد تا در زمان تماشای آثار حس نمایند در یکی از بازارهای سنتی اصفهان قدم می زنند. به همین خاطر در نمایشگاه به گستردگی از فرش های ایرانی استفاده گردیده است.

از سوی دیگر در کنار نمایشگاه، در سالن معرفی، فیلم مستندی درباره ایران به مدت 13.5 دقیقه پخش می­ گردد، همچنین کاتالوگ نمایشگاه با 17 مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در 208 صفحه و به زبان هلندی منتشر گردیده است و نسخه فارسی آن نیز قرار است توسط موزه ملی ایران منتشر گردد.

اما نکته جالب توجه در تفاهم نامه امضا گردیده بین این دو مرکز فرهنگی، برگزاری نمایشگاهی از سوی هلند در ایران نیز بود، موزه درنتس حتی قبل از خاتمه نمایشگاه ایران در مکان خود، به تعهدش عمل کرد و با انتقال 330 اثر باستانی و تاریخی اش به ایران برای مدت 6 ماه، کمتر از یک هفته دیگر فرهنگ خود را در قالب نمایشگاه باستان شناس و فرهنگ هلند به روایت موزه درنتس به مردم کشورمان نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "70هزار اروپایی ایران؛ مهدن تمدن را دیده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70هزار اروپایی ایران؛ مهدن تمدن را دیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید